Selasa, 24 Julai 2012

Allah Mencintai Kita








Rasulullah Shalllallahu'alaihiwasallam telah pun bersabda dalam hadis qudsi , Allah berfirman: "Tidaklah seorang hamba-Ku mendekatkan diri kepada-Ku dengan sesuatu yang paling Aku cintai selain daripada kewajipan-kewajipan yang telah Aku fardukan kepadanya. Dan hamba-Ku itu sentiasa mendekatkan diri kepada-Ku dengan ibadah-ibadah sunnah sehingga Aku mencintainya.”
(Riwayat al-Bukhari).


(di izinkan untuk 'share'/nak 'copy' mane2 gambar atau mane2 nota untuk di post di akaun sendiri..)
 

Tanda-Tanda Kematian


100 hari : Seluruh badan rasa bergegar.

60 hari : Pusat rasa bergerak-gerak.

40 hari : Daun dengan nama orang yang akan mati di arash akan jatuh dan malaikat maut pun datang kepada orang dengan nama tersebut lalu mendampinginya sehingga saat kematiannya. Kadang-kadang orang yang akan mati itu akan merasa atau nampak kehadiran malaikat maut tersebut dan akan sering kelihatan seperti sedang rungsing.

7 hari : Mengidam makanan.

5 hari : Anak lidah bergerak-gerak.

3 hari : Bahagian tengah di dahi bergerak-gerak.

2 hari : Seluruh dahi rasa bergerak-gerak.

1 hari : Terasa bahagian ubun bergerak-gerak di antara waktu subuh and asar.

Saat akhir : Terasa sejuk dari bahagian pusat hingga ke tulang solbi (di bahagian belakang badan). 
Seelok-eloknya bila sudah merasa tanda yang akhir sekali, mengucap dalam keadaan qiam and jangan lagi bercakap-cakap.
Bila Malaikat Mencabut Nyawa
Baginda Rasullullah S.A.W bersabda:
"Apabila telah sampai ajal seseorang itu maka akan masuklah satu kumpulan malaikat ke dalam lubang-lubang kecil dalam badan dan kemudian mereka menarik rohnya melalui kedua-dua telapak kakinya sehingga sampai kelutut. Setelah itu datang pula sekumpulan malaikat yang lain masuk menarik roh dari lutut hingga sampai ke perut dan kemudiannya mereka keluar. Datang lagi satu kumpulan malaikat yang lain masuk dan menarik rohnya dari perut hingga sampai ke dada dan kemudiannya mereka keluar. Dan akhir sekali datang lagi satu kumpulan malaikat masuk dan menarik roh dari dadanya hingga sampai ke kerongkong dan itulah yang dikatakan saat nazak orang itu."

Sambung Rasullullah S.A.W. lagi:
"Kalau orang yang nazak itu orang yang beriman, maka malaikat Jibrail A.S. akan menebarkan sayapnya yang disebelah kanan sehingga orang yang nazak itu dapat melihat kedudukannya di syurga. Apabila orang yang beriman itu melihat syurga, maka dia akan lupa kepada orang yang berada disekelilinginya. Ini adalah kerana sangat rindunya pada syurga dan melihat terus pandangannya kepada sayap Jibrail A.S."

Kalau orang yang nazak itu orang munafik, maka Jibrail A.S. akan menebarkan sayap disebelah kiri. Maka orang yang nazak tu dapat melihat kedudukannya di neraka dan dalam masa itu orang itu tidak lagi melihat orang disekelilinginya. Ini adalah kerana terlalu takutnya apabila melihat neraka yang akan menjadi tempat tinggalnya.

Dari sebuah hadis bahawa apabila Allah S.W.T. menghendaki seorang mukmin itu dicabut nyawanya maka datanglah malaikat maut.Apabila malaikat maut hendak mencabut roh orang mukmin itu dari arah mulut maka keluarlah zikir dari mulut orang mukmin itu dengan berkata:

"Tidak ada jalan bagimu mencabut roh orang ini melalui jalan ini kerana orang ini sentiasa menjadikan lidahnya berzikir kepada Allah S.W.T." Setelah malaikat maut mendengar penjelasan itu, maka dia pun kembali kepada Allah S.W.T. dan menjelaskan apa yang diucapkan oleh lidah orang mukmin itu. Lalu
Allah S.W.T. berfirman yang bermaksud:

"Wahai malaikat maut, kamu cabutlah ruhnya dari arah lain." Sebaik saja malaikat maut mendapat perintah Allah S.W.T. maka malaikat maut pun cuba mencabut roh orang mukmin dari arah tangan. Tapi keluarlah sedekah dari arah tangan orang mukmin itu, keluarlah usapan kepala anak-anak yatim dan keluar penulisan ilmu. Maka berkata tangan: Tidak ada jalan bagimu untuk mencabut roh orang mukmin dari arah ini, tangan ini telah mengeluarkan sedekah, tangan ini mengusap kepala anak-anak yatim dan tangan ini menulis ilmu pengetahuan."

Oleh kerana malaikat maut gagal untuk mencabut roh orang mukmin dari arah tangan maka malaikat maut cuba pula dari arah kaki. Malangnya malaikat maut juga gagal melakukan sebab kaki berkata:

"Tidak ada jalan bagimu dari arah ini kerana kaki ini sentiasa berjalan berulang alik mengerjakan solat dengan berjemaah dan kaki ini juga berjalan menghadiri majlis-majlis ilmu."

Apabila gagal malaikat maut, mencabut roh orang mukmin dari arah kaki, maka malaikat maut cuba pula dari arah telinga. Sebaik saja malaikat maut menghampiri telinga maka telinga pun berkata:

"Tidak ada jalan bagimu dari arah ini kerana telinga ini sentiasa mendengar bacaan Al-Quran dan zikir." Akhir sekali malaikat maut cuba mencabut orang mukmin dari arah mata tetapi baru saja hendak menghampiri mata maka berkata mata:

"Tidak ada jalan bagimu dari arah ini sebab mata ini sentiasa melihat beberapa mushaf dan kitab-kitab dan mata ini sentiasa menangis kerana takutkan Allah." Setelah gagal maka malaikat maut kembali kepada Allah S.W.T. Kemudian Allah S.W.T. berfirman yang bermaksud: "Wahai malaikatKu, tulis AsmaKu ditelapak tanganmu dan tunjukkan kepada roh orang yang beriman itu." Sebaik saja mendapat perintah Allah S.W.T. maka malaikat maut menghampiri roh orang itu dan menunjukkan Asma Allah S.W.T.

Sebaik saja melihat Asma Allah dan cintanya kepada Allah S.W.T maka keluarlah roh tersebut dari arah mulut dengan tenang.

Abu Bakar R.A. telah ditanya tentang kemana roh pergi setelah ia keluar dari jasad. Maka berkata Abu Bakar R.A:"Roh itu menuju ketujuh tempat:-

1. Roh para Nabi dan utusan menuju ke Syurga Adnin.
2. Roh para ulama menuju ke Syurga Firdaus.
3. Roh mereka yang berbahagia menuju ke Syurga Illiyyina.
4. Roh para shuhada berterbangan seperti burung di syurga mengikut kehendak mereka.
5. Roh para mukmin yang berdosa akan tergantung di udara tidak di bumi dan tidak di langit sampai hari kiamat.
6. Roh anak-anak orang yang beriman akan berada di gunung dari minyak misik.
7. Roh orang-orang kafir akan berada dalam neraka Sijjin, mereka diseksa berserta jasadnya sampai hari Kiamat."

Telah bersabda Rasullullah S.A.W: Tiga kelompok manusia yang akan dijabat tangannya oleh para malaikat pada hari mereka keluar dari kuburnya:-

1. Orang-orang yang mati syahid.
2. Orang-orang yang mengerjakan solat malam dalam bulan ramadhan.
3. Orang berpuasa di hari Arafah.

Allah'wualam..semoga bermfaat dan mjadi peringat kdp kite semua yg masih hidup

Nabi Yang Di Beri Kitab





1 REJAB 1432 

Adalah wajib beriman kepada semua kitab yang diturunkan ALLAH kepada para Nabi pilihan NYA. Tidak semua Nabi diberi kitab. Ada Nabi diberi sukhuf sahaja. Ada Nabi diberi kitab dan juga sukhuf. Begitu juga tidak semua Nabi yang diberi kitab itu membawa syari'at (undang-undang).

SUKHUF

Sukhuf adalah lembaran-lembaran yang tidak lengkap. Menurut para ulama, terdapat 110 sukhuf yang diturunkan kepada beberapa orang Nabi. Para Nabi yang menerima sukhuf ada 5 orang sahaja.

Nabi-Nabi yang menerima sukhuf. 

1) Nabi Adam as. menerima 10 sukhuf.
2) Nabi Idris as. menerima 30 sukhuf.
3) Nabi Shith as. menerima 50 sukhuf. ~ *Nabi Shith adalah cucu Nabi Nuh as.
4) Nabi Ibrahim as. meneriam 10 sukhuf.
5) Nabi Musa as. menerima 10 sukhuf.

KITAB 

Wajib beriman kepada 4 buah kitabullah yang utama yang diturunkan kepada 4 orang Nabi pilihan. Tidak semua kitab yang diturunkan kepada para Nabi mengandungi syari'at atau undang-undang. Dan tidak semua Nabi yang diberi kitab akan menjadi Rasul iaitu menyebarkan syari'at.

Bagi umat Nabi Muhammad saw. kita hanya wajib perpegang kepada syari'at Islam yang terkandung di dalam kitab al-Quran. Ini adalah kerana kitab-kitab yang lain yang ada pada hari ini telah diubah suai isi kandungannya oleh tangan manusia.

Nabi-Nabi yang menerima kitab ada 4 :-

1) Nabi Daud as. menerima kitab Zabur.
Kitab Zabur 
Kitab Zabur adalah kitab yang diturunkan kepada Nabi Daud as. dalam bahasa Qibti. Kitab Zabur adalah untuk orang-orang Subha. Kitabnya besar tetapi tidak mengandungi sebarang hukum syari'at mengenai kewajipan beribadat mahupun perintah suruh atau larangan. Kitab Zabur hanya mengandungi doa-doa, pujian-pujian serta zikir-zikir kepada ALLAH serta cerita-cerita dari wahyu ALLAH. Maka itu Naib Daud as adalah Rasul yang tidak membawa kepada kaumnya.

2) Nabi Musa as. menerima kitab Taurat.
Kitab Taurat 
Diturunkan kepada Nabi Musa as. dalam bahasa Ibrani (Hebrew) untuk kaum Yahudi. Ia mengandungi hukum hakam syari'at dan juga akidah. Syari'at Taurat disebut dengan nama 10 perjanjian.

3) Nabi Isa as. menerima kitab Injil.
Kitab Injil 
Diturunkan kepada Nabi Isa as. dalam bahasa Syriani untuk kaum Nasrani (Kristian). Kitab Injil mengandungi syari'at, akidah serta perkhabaran tentang kelahiran Nabi akhir zaman.

4) Nabi Muhammad saw. menerima kitab al-Quran.
Kitab al-Quran 
Diturunkan kepada Nabi Muhammad saw. dalam bahasa Arab bagi semua kaum dan bangsa yang ada di atas muka bumi ini termasuk sekelian manusia dan jin. Al-Quran merupakan mukjizat serta penawar kepada manusia dan akan tetap terpelihara oleh ALLAH swt sampai Hari Kiamat. Mengandungi ajaran akidah, syari'at, cerita-cerita serta perkhabaran tentang kedatangan kiamat serta keadaan di Hari Pembalasan. Mudah dibaca dan dihafal walau tidak fasih berbahasa Arab. Bahasa al-Quran adalah bahasa Syurga.

SYARI'AT 

Syari'at adalah hukum atau undang-undang ALLAH yang diturunkan kepada Nabi-Nabi pilihan supaya disebarkan dan disampaikan kepada umat. Nabi-Nabi yang menerima syari'at diberi pangkat Rasul. Tetapi tidak semua Nabi yang membawa syari'at diberi kitab dan tidak semua Nabi yang diberi kitab akan membawa syari'at.


Susunan para Nabi dengan sukhuf, kitab dan syari'at. 

1) Nabi Adam as.

  • menerima 10 sukhuf
  • tidak diberi kitab
  • membawa syari'at pertama bagi manusia
  • seorang Rasul
2) Nabi Idris as.
  • menerima 30 sukhuf
  • tidak diberi kitab
  • tidak membawa syari'at
  • bukan seorang Rasul
3) Nabi Shith as.
  • menerima 50 sukhuf
  • tidak diberi kitab
  • tidak membawa syari'at
  • bukan seorang Rasul
4) Nabi Nuh as.
  • tidak menerima sukhuf
  • tidak diberi kitab
  • membawa syari'at kedua bagi manusia
  • seorang Rasul
5) Nabi Ibrahim as.
  • menerima 10 sukhuf
  • tidak diberi kitab
  • membawa syari'at
  • seorang Rasul
6) Nabi Daud as.
  • tidak menerima sukhuf
  • diberi kitab Zabur yang mengandungi zikir dan puji-pujian terhadap ALLAH sahaja.
  • tidak membawa syari'at
  • bukan seorang Rasul
7) Nabi Musa as.
  • menerima 10 sukhuf
  • diberi ktab Taurat yang mengandungi hukum hakam bagi kaum Yahudi.
  • membawa syari'at bagi orang Yahudi
  • seorang Rasul
8) Nabi Isa as.
  • tidak menerima sukhuf
  • diberi ktab Injil yang mengandungi hukum hakam bagi kaum Nasrani.
  • membawa syari'at bagi orang Nasrani
  • seorang Rasul
9) Nabi Muhammad saw.
  • tidak menerima sukhuf
  • diberi kitab suci al-Quran yang mengandungi hukum hakam bagi semua umat manusia.
  • membawa syari'at Islam
  • seorang Rasul

Huru Hara Hari Kiamat


SURAH al-Takwir ini termasuk dalam kategori surah Makkiah. Ia berjumlah 29 ayat dan diturunkan selepas surah al-Masad. Hubungan surah ini dengan surah Abasa yang terdahulu ialah kedua-duanya menceritakan peristiwa hari kiamat dan bala bencananya.


Imam Ahmad, al-Tirmizi dan al-Hakim meriwayatkan hadis daripada sahabat Umar r.a yang mengatakan bahawa: Rasulullah SAW bersabda yang bermaksud: “Sesiapa yang ingin melihat hari kiamat yang seolah-olah dia melihat dengan mata kepalanya, maka bacalah: Idhashshamsu kuwwirat, idhassama’un fatarat dan idhassama’un shaqqat”.

Firman Allah SWT: Apabila matahari dilingkari cahayanya (dan hilang lenyap).
Al-Maraghi berkata: Tanda-tanda datangnya hari Kiamat ialah ketika matahari digulung, cahayanya pudar dan hilang ketika dunia mengalami kehancuran sehingga tidak ada satu pun benda di alam lain yang boleh menggantikan benda-benda itu.
Firman Allah SWT: Dan apabila bintang-bintang gugur berselerak.
Syed Qutb berkata: Gugurnya bintang dimaksudkan ia kelak akan terjatuh bertaburan dari sistem yang mengikatnya dan akan padam cahayanya. Allah SWT sahaja yang tahu bintang manakah yang akan jatuh bertaburan.
Adakah kumpulan bintang-bintang yang dekat dengan kita atau galaksi yang terdiri dari ratusan juta bintang atau seluruh bintang yang tidak diketahui bilangannya melainkan Allah SWT.
Namun, yang pastinya ada bintang-bintang yang akan gugur bertaburan pada hari kiamat sebagaimana yang telah dijelaskan oleh berita yang benar ini. Tiada siapa yang mengetahuinya melainkan Allah SWT sahaja.
Firman Allah SWT: Dan apabila gunung-ganang diterbangkan ke angkasa (setelah dihancurkan menjadi debu)
Al-Maraghi berkata: Sehingga ikatannya terlepas dan terhempas di padang sahara dan terbang dibawa awan di atas kepala.
Firman Allah SWT: Dan apabila unta-unta yang bunting terbiar.
Menurut al-Qurtubi bahawa tidak terurusnya unta bunting pada saat itu hanyalah sebagai perlambangan sahaja. Ini disebabkan pada hari kiamat sudah tidak ditemui unta bunting.
Tuhan menggambarkan huru-hara hari Kiamat bagaikan satu keadaan di mana seseorang berangan-angan mempunyai unta bunting 10 bulan yang nescaya unta itu akan dibiarkan sahaja kerana amat sibuk menjaga urusan dirinya sendiri yang lebih kritikal itu.
Firman Allah SWT: Dan apabila binatang-binatang liar dihimpunkan.
Ibn kathir berkata: Dan umat manusia telah mengabaikan unta-unta pilihannya yang sedang bunting serta mengabaikan urusan kebajikannya sedangkan sebelum ini binatang itulah yang disayangi.
Ini kerana mereka disibukkan dengan hal yang lebih utama tanpa memikirkan kewujudan hari kiamat dan peristiwa lain yang akan berlaku.
Firman Allah SWT: Dan apabila lautan meluap-luap bercampur-baur.
Al-Maraghi berkata: Ia juga bermaksud laut meluap. Perkara ini disebabkan airnya bergelombang bagaikan lautan api kerana di dalam perut bumi terdapat magma yang dapat menggegarkan permukaan bumi.
Pada ketika itu air mendidih dan terus berwap sehingga yang tinggal hanya bara api sahaja. Kajian saintifik telah menetapkan bahawa di perut bumi terdapat gunung-gunung berapi yang selalu bergejolak dan menimbulkan gempa bumi yang hebat boleh menghancurkan dataran bumi dan gunung-ganang di beberapa daerah.
Contohnya gempa bumi yang telah terjadi di Nessina, Itali pada tahun 1909 dan kemudian di Jepun. Dalam beberapa hadis disebutkan: “Bahawa laut itu adalah penutup neraka jahanam”.
Firman Allah SWT: Dan apabila tiap-tiap diri disatukan dengan pasangannya.
Iaitu ketika jiwa itu kembali kepada jasadnya ketika memasuki awal kehidupan akhirat. Pendapat ini daripada Ikrimah, al-Dahhak dan al-Sya’bi.
Firman Allah SWT: Dan apabila anak perempuan yang ditanam hidup-hidup: ditanya, dengan dosa apakah ia dibunuh?
Syed Qutb berkata: Kerendahan jiwa manusia di zaman jahiliah mengakibatkan tersebarnya adat menanam anak perempuan hidup-hidup kerana takut malu dan miskin. Adat ini telah diceritakan oleh al-Quran sebagai merakamkan keburukan zaman jahiliah. Ketika inilah Islam datang menyelamatkan umat arab dari jurangnya yang dalam dan mengangkat darjat manusia seluruhnya.
Firman Allah SWT: Dan apabila surat-surat amal dibentangkan.
Ibn Kathir berkata: Oleh yang demikian, hendaklah seseorang memperhatikan dengan apa dia mengisi lembaran catatannya.
Mujahid berkata: Iaitu ditarik. Sedangkan al-Suddi berkata: Iaitu dibuka dan al-Dahhak mengemukakan: Mengelupas dan kemudian menghilang.
Firman Allah SWT: Dan apabila langit ditanggalkan dari tempatnya.
Al-Maraghi berkata: Ketika langit sudah terbuka secara keseluruhan sehingga tidak ada lagi apa yang dikatakan atas dan bawah.
Firman Allah SWT: Dan apabila neraka dinyalakan menjulang.
Al-Qatadah berkata: Neraka itu dinyalakan oleh murka Allah SWT dan pelbagai kesalahan anak cucu Adam a.s.
Firman Allah SWT: Dan apabila syurga didekatkan.
Al-Dahhak, Abu Malik, al-Qatadah dan al-Rabi’ bin Khaitsam berkata: Iaitu mendekati para penghuninya.
Firman Allah SWT: (setelah semuanya itu berlaku), tiap-tiap orang akan mengetahui tentang amal yang telah dibawanya.
Al-Maraghi berkata: Pada saat seluruh kejadian yang telah diterangkan di atas berlaku, barulah setiap orang mengetahui amalannya yang diterima dan yang ditolak.
Kebanyakan manusia yang sewaktu hidupnya di dunia ini tertipu oleh pujuk rayu syaitan, pada hari kiamat kelak akan mendapati amalan-amalan mereka itu ditolak dan tidak dihargai Allah SWT. Bahkan amalan itu dijauhkan daripada Allah SWT serta dia mendapat kemurkaan-Nya.
Orang yang melakukan amalannya dengan riak untuk dilihat oleh orang ramai, maka amalannya itu hanya dianggap usaha yang sia-sia sahaja dan tidak diterima oleh Allah SWT.
Oleh sebab itu, kita wajib memandang perbuatan kita dengan kacamata Islam dan menimbangnya dengan timbangan yang benar. 
Allah SWT hanya menerima amalan yang lahir daripada hati yang berisi keimanan, penuh cinta dan mengharapkan keredaan-Nya serta melakukan kewajipan-Nya dengan bersungguh-sungguh.
Semoga kita bertambah keimanan berkenaan dengan hari kiamat dan seterusnya menjadikan kita golongan yang mendapat keredaan daripada-Nya. Amin.


Domo - Help Select